טיפים ללמידה - ליישום מיידי!

ריכזנו עבורכם (במתנה וללא עלות)
טעימה קטנה מתוך הטכניקות בקורס "ללמוד איך ללמוד"!
מוזמנים להראות לילדיכם ולהתחיל
להיות עצמאיים ולשפר ציונים כבר מעכשיו!

תוכן עניינים מקוצר

מעל 100 פרקים: טכניקות, הדרכות, תרגולים ונושאים!

שיטת פומודורו

איך לטפל בדחיינות ולהיות בריכוז שיא!

תלמידים רבים מתקשים לשבת זמן ממושך על המטלות שלהם, בין אם מדובר ב-30 דקות או אפילו 4 שעות. מטלות כמו שיעורי בית, הכנה למבחן, או כל דבר אחר, בזכות שיטה זו – תלמידים רבים הצליחו לשבת ולהתרכז ללא כל צורך באמצעים עזר חיצוניים.

שיטת מי מה מו

איך לזכור חומר בכל פסקה וגם לטפל בהפרעות קשב בו-זמנית!

השיטה אומרת לנו לשאול את עצמנו 2 שאלות בכל פסקה, ולרשום את התשובות על הדף או אפילו בעל פה, העיקר לענות, השיטה הופכת את הלמידה שלנו מלמידה-פאסיבית ללמידה-פעילה.

איך ללמוד בשיעור זום

ריכוז הבנה וסיכום החומר בשיעור זום

בתקופה כמו עכשיו, למידה בשיעורים מקוונים יכולה להיות מאתגרת מאוד, לכן עלינו ללמוד איך להישאר מרוכזים, להבין את החומר, וגם לסכם אותו באופן יעיל.

חלק 2 - איך להפוך את הלמידה למשחק?

צפו בטיפ נוסף של הדר בלמידה יעילה – "להפוך את הלמידה למשחק" ותגלו איך להשיג סדר בכל פסקה שאתם קוראים בקלות וביעילות
(מתאים מצוין גם לתלמידים עם הפרעות קשב וריכוז)

שיטת הקיבוץ

איך לזכור הרבה רעיונות בזכות רעיון אחד

בזכות שיטת הקיבוץ – ניתן לחבר הרבה רעיונות קטנים לתוך רעיון אחד גדול, שהוא מקבץ בתוכו את כל המידע שאנחנו רוצים לזכור. ובזכות שיטה זו – נצליח לזכור כל חומר שנרצה בקלות, כמו תאריכים, שמות, מקומות, נקודות שונות וכו'…

שיטת הקיבוץ - מדריך

צפו באביב מסביר על שיטת הקיבוץ מנוקדת מבטו-האישית:

סרטוני האנימציה מוסברים היטב, אך אין ספק שהסבר אנושי ומקצועי, נוסף אשר מסכם הכל ב-זמן קצר – עושה סדר בראש ותורם ללמידה

פירוט מלא של תוכן הקורס

פרק 1 -"בתוך החומר" - שיטות לזיכרון והכנה למבחן

  • שיטת "מי מה מו"
    איך לגשת לפסקה, להפוך את הלמידה למשחק אקטיבי (ולא ללמידה פאסיבית).
    לבדוק שהבנתי את החומר ע"י שאילת שתי שאלות בסוף כל פסקה: "על מי מדובר?" וגם "מה אומרים לי עליו?"

     

  • שיטת "חזור וזכור"
    איך לזכור חומר רב לפני מבחן.
    בשיטת חזור וזכור (ReCall) אנחנו מאחזרים את החומר, ז"א מוציאים אותו מהזיכרון.
    סגנון למידה עפ"י אינטואיציה ("פשוט לקרוא את החומר ולקוות לטוב") הוא סגנון שטחי ולא יעיל.
    באחזור החומר אנחנו עובדים אחרת: קוראים קטע, סוגרים את הספר, "מוציאים" את הקטע מהזיכרון (בעל פה או בכתיבה) – ומשווים את הרעיון ש"הוצאנו מהזיכרון" לחומר הלימוד שקראנו בספר לפני רגע.

  • שיטת הקיבוץ

    איך לזכור רעיונות רבים ע"י קיבוץ הרעיונות לתוך רעיון אחד בלבד, כגון ראשי תיבות, קבוצות של ספרות וכו'…
    בסגנון למידה זה אנחנו מתרכזים ברעיון אחד פשוט ש"חושף" לנו רעיונות רבים בתוכו. (מאנגלית: Chunks) 

     

  • יצירת דימוי ומשמעות
    ע"י יצירת דימויים (אנלוגיות) אנחנו נצליח לזכור חומר ריאלי (אנליטי) בעזרת יכולתו של המוח שלנו לזכור בקלות רעיונות רגשיים. נציג דוגמאות רבות ליצירתיות בתוך חומר הלימוד.

     

  • בחן את עצמך
    אחת השיטות היעילות ביותר ללמידה למבחנים היא פשוט – לבחון את עצמך!
    ע"י פתירת שאלות (לפני למידה וקריאת החומר) נוכל להשתמש ב"אפקט תיקון היתר" – ולזכור חומר לטווח הרחוק.

     

  • איך לסכם נכון
    נלמד איך לסכם באופן יעיל כדי לקצר ככל האפשר את זמן הלמידה, ומנגד, לא לגרוע מאפקטיביות הסיכום והלמידה. קיימים סוגים רבים של סיכומים (טקסט, תרשים, טבלה, ציור וכו'…), נבין איך ומתי להשתמש בכל אחד מהם.

דוגמה פרקטית - שיטה לזיכרון

פרק 2 - "מחוץ לחומר" - שיטות לריכוז וטיפול בדחיינות

  • שיטת הריווח
    נלמד איך לרווח את הלמידה שלנו באופן נכון.
    במילים אחרות – לפרוס את זמן הלמידה על פני מספר ימים במקום למידה רצופה אחידה ביום נתון אחד.
    ע"י ריווח הלמידה נצליח לטפטף את חומר הלימוד לזיכרון ארוך הטווח שלנו באופן נכון ובריא, וכך נישאר מרוכזים, רעננים, ונבטיח לעצמנו לזכור חומר רב יותר – באותו הזמן בדיוק!!!

     

  • טכניקת פומודורו
    אחת השיטות היעילות ביותר לריכוז וטיפול בדחיינות, בטכניקה זו אנחנו מפצלים את הלמידה שלנו לפרקי זמן קצרים, בסוף כל "ספרינט" של למידה אנחנו מקבלים הפסקה וגם "פיצוי". וע"י כך מנצלים את מערכת הדופמין שלנו ללמידה כדי להשיג ריכוז שיא בלמידה שלנו ולחסל מטלות אחת אחרי השנייה.
  • סדר וחסל
    נלמד איך לפרק משימה גדולה – לתת משימות קטנות וקלות, מה שיוצר התנעה מיידית ומרגיע אותנו משמעותית.
    שיטת סדר וחסל עוזרת לנו לחסל משימות ע"י ביצוע משימות קצרות ומתן פרספקטיבה. 

  • איך ללמוד בשיעור זום
    בתקופה כמו עכשיו, למידה בשיעורים מקוונים יכולה להיות מאתגרת מאוד, לכן עלינו ללמוד איך להישאר מרוכזים, להבין את החומר, וגם לסכם אותו באופן יעיל.

דוגמה פרקטית - שיטה לריכוז

פרק 3 - יעילות בלמידה - מטוב למצוין

  • לנצח את הלחץ
    נלמד תרגילים ושיטות שיעזרו לנו להתמודד עם הלחץ רגע לפני שהמבחן מגיע, כדי להירגע והצליח להוציא את החומר באופן יעיל מהראש שלנו – בלי לקבל "בלאק-אאוט".
    וגם, מה לעשות בבית כשיש לחץ יום-יומיים לפני מבחן?

  • חשיבות השינה
    נלמד על חשיבות השינה ואיך אפשר לנצל אותה כדי ללמוד יותר טוב (ולא שינה זה לא בזבוז זמן).
    וגם, למה אסור "לחרוש לפני מבחן".

  • שיטת "התחל קשה וקפוץ לקל"
    תלמידים רבים עלולים לקבל "בלא-אאוט"ו לשכוח חלקים מסוימים של החומר תוך כדי מבחן.
    בשיטת "התחל קשה וקפוץ לקל" אנחנו קופצים בין בעיות ועונים עליהם במקביל (מבלי לסיים אותן בהכרח) – וכך משתמשים בחלקים רחבים יותר של המוח שלנו שנותנים לנו ראייה רחבה ושופכים את כל הידע שלנו על הדף!


  • איך להשיג מוטיבציה
    לפעמים דרושה לנו מוטיבציה קלה כדי ללמוד, אבל מאיפה משיגים מוטיבציה ללמידה?
    בדיוק בשביל זה ריכזנו מספר שיטות וטכניקות פרקטיות כדי להתחיל ללמוד מהר מבלי להתמהמה.

דוגמה פרקטית - איך לפתור מבחן

דוגמה פרקטית - איך להשיג מוטיבציה

פרק 4 - "מאחורי הקלעים" - איך המוח שלנו עובד?

  • מערכות זיכרון

    נלמד על 2 מערכות הזיכרון בראש שלנו, זיכרון למידה (זיכרון קצר טווח) וזיכרון מחסן (זיכרון ארוך טווח).
    מטרתנו העיקרית בזמן למידה היא להעביר מידע מהחדר שנקרא זיכרון למידה – אל החדר השני, שנקרא זיכרון מחסן.
    נבין איך זה עובד ומה מונע מאיתנו לעשות זאת.

  • מצבי חשיבה
    נלמד על מצבי החשיבה שלנו, מצב ממוקד ומצד מפוזר
    ונבין איך להשתמש באופן אידיאלי בראש שלנו. ככל שנעבור הלוך ושוב בין שני מצבי החשיבה – אנחנו נצליח ללמוד באופן יעיל ורענן יותר – מבלי לאבד ריכוז או לשכוח חומר

     

  • יצירת הרגלים
    איך יוצרים הרגל שתורם ללמידה שלנו? ואיך נפטרים מהרגלים שמזיקים ללמידה שלנו?
    נלמד את מודל ההרגל ונבין איך לרכוש ברגל ב-4 צעדים פשוטים.

  • איינסטלונג
    נלמד על אפקט איינסטלונג – נטייתו של המוח לדבוק בפתרון מוכר לבעיה, תוך התעלמות מפתרונות אחרים אשר יכולים להיות טובים יותר. נבין מתי אפקט זה קופץ אלינו לביקור ואיך להימנע ממנו.

דוגמה פרקטית - מודל הרגל

דוגמה פרקטית - מערכות זיכרון

פרק 5 - ערך מוסף

  • מטריצת ניהול זמן
    ע"י טבלה פשוטה נבין איך ליישם נכון את המשימות בחיינו. מלמידה ועד לבילוי עם חברים. נבין מתי אנחנו מזיקים לעצמנו ומתי לא, ואיפה כדאי לנו לבלות ולהשקיע את רוב הזמן שלנו.

  • סולם החיים
    סולם החיים הוא המשך ישיר של מטריצת לניהול זמן, נלמד איך לעלות למעלה במעלה הסולם כדי ליצור לעצמנו שגרה של תלמיד איכותי שלא מתפשר על איכות הלימודים ומנגד, לא מוותר על חיי חברה, משפחה ותחביבים.

  • ערך הפרואקטיביות
    פרואקטיבי = החופש לבחור בתגובה.
    מונח הפרוקאטיביות מוסבר באופן פשוט וממוקד, ע"י כך הוא נותן לנו את ההבנה שכל חיינו (כולל לימודים) הם בעצם פועל יוצא של החלטותנו ואחריותנו, מה שמעניק לנו את החופש לבחור בתגובה שלנו לאירוע ולנסיבות – ע"י מעשים, דיבורים, פעולות והרגלים.

  • אנשים מעוררי השראה
    נציץ בביוגרפיות מעוררות השראה של אנשים אשר היו עילוי בתחומם.
    נדבר על עקרון ההתמדה ונבין את היתרון העצום שהוא נותן לנו. בהצלחה!

דוגמה פרקטית לסדר עדיפויות בחיינו

שעות פעילות

שעות פעילות המוקד:

מוקד התמיכה זמין בווטסאפ לכל שאלה
בימים א,-ה׳ בין השעות 12:00 בבוקר ועד 18:00 בערב.

למענה בטלפון יש לשלוח הודעה בווטסאפ ולבקש נציג תמיכה טלפוני בשעות הפעילות.

עקבו אחרינו בפייסבוק

© כל הזכויות שמורות – ללמוד איך ללמוד.